QSL dienst
Mededeling
De QSL dienst wordt uitsluitend verzorgd voor UBA leden.
Aan alle leden van de club RST van de UBA wordt gevraagd om hun QSL kaarten "gesorteerd" te brengen naar de club en toekomende QSL op te halen vóór de verddag.
QSL kaarten die aangebracht worden om te versturen dienen gesorteerd te zijn volgens het principe vermeld op de UBA site. De UBA QSL service.
De procedure wordt onderaan deze pagina extra toegelicht.
Het ophalen of verstruren van QSL kan zowel op de woensdagavonden, op de Open Deur Saffraanberg als op de eerste vrijdag van de maand met de maandelijkse vergadering.
Hoe QSL sorteren?
De volledige uitleg kan je vinden op de UBA site: De UBA QSL service
Voor wie dit goed wil doen, kan gebruik maken van het programma QBus, geschreven door Rik ON7YD om te achterhalen naar welk QSL bureau je de betreffende kaart moet sturen.
Opmerking:
Het gewoon alfabetisch sorteren van je QSL kaarten is niet correct.
Je dient de volgende procedure te gebruiken voor het bekomen van een correcte sortering.
Procedure leden:
Zoek van een bestemmeling op wat het IARU QSL bureau is (QBUS)
Sorteer de kaarten per IARU QSL bureau
Indien de bestemmeling de U.S.A. is (K, W, N, A) dien je ze extra te sorteren/groeperen per Call-area:
aparte pakjes voor W0's, K0's, N0'sen Ax0'sIndien de bestemmeling de U.S.A. is van het 4de call district( nummer 4 in de callsign)
Eerste pakje met de kaarten voor de calls: K4, W4 en N4.
Tweede pakje met de kaarten voor alle andere calls: vb. AA4, KC4, WD4, NK4, enz...
Indien de bestemmeling Australië (VK) is dienen ze gesorteerd te worden per Call-area (0 tot 9):
aparte pakjes voor de VK1’s (1ste pakje), de VK2’s(tweede pakje), enz.
Per IARU QSL bureau, dien je alle pakjes alfabetisch samen te brengen en met een rubberband samen te houden.
Breng deze gesorteerde kaarten naar de club.